Blijf in beweging

Bewegen is goed voor de bloedsomloop, de conditie, kracht en de lijn. Het kan zelfs vergeetachtigheid voorkomen. Hoe meer zuurstofrijk bloed er naar al uw organen (en dus ook naar de hersenen) gaan, hoe beter deze functioneren. Blijf in beweging.

Alle beetjes helpen

Het gaat er niet om wat u doet, als u er maar voor zorgt dat u liefst elke dag minimaal dertig minuten matig intensief beweegt. Alle beetjes helpen; een stevige wandeling, vaker de trap nemen in plaats van de lift, een stukje fietsen, werken in de tuin. Wat u ook doet, regelmatig bewegen zorgt ervoor dat u minder snel ziek wordt en ook geestelijk langer gezond blijft.

Meer weten over sport in Leusden? Kijk dan bijvoorbeeld eens op de site van het Sportbedrijf. Klik hier.

maatje

Op een ‘Coole’ manier samenwerken aan een gezond gewicht

Op verschillende plaatsen in Nederland wordt een programma gestart voor kinderen met overgewicht in de leeftijd van acht tot dertien jaar die samen met hun ouders hierin verandering willen brengen. Dit onder deskundige begeleiding van een diëtist, psycholoog, kinderfysiotherapeut en sportinstructeur van Buurtsportcoach Leusden. De cursus wordt grotendeels door de meeste zorgverzekeraars vergoed. Er zijn twee leeftijdscategorieën, 4-8 jaar en 8-13 jaar.

Doel van het programma

  • Een gezonde levensstijl ontwikkelen.
  • Gezonder leren eten.
  • Kinderen enthousiast maken voor bewegen / sporten.
  • Het zelfbeeld van uw kind verbeteren.
  • Omgaan met pesten.

Meer weten? Kijk bij LeusdenFit

Aangepast sporten in Leusden

Een beperking hoeft geen belemmering te zijn om te bewegen. Klik hier voor diverse mogelijkheden in Leusden.

Tips om meer te bewegen

1. Stel een realistisch doel
Een doel voor ogen hebben, werkt motiverend. Maar uw ambities moeten wel haalbaar zijn. Houd het dus redelijk, zoals “ik ga de komende maand elke week minstens twee keer een halfuur bewegen”.

2. Pak uw agenda
Geef uw sportuurtjes net zoveel prioriteit als andere belangrijke afspraken. Zet ze in de agenda of stel een alarm in, bijvoorbeeld op uw telefoon, zodat u het niet vergeet.

3. Vind sportmaatjes
Staat er iemand in een sportoutfit op u te wachten? Dan blijft u echt niet op de bank zitten.

4. Bedenk een beloning
Na hard werken mag u uzelf uiteraard belonen! Een maand gesport zoals gepland? Geef u zelf dan bijvoorbeeld  een nieuw sportshirt cadeau. Een kleine, maar belangrijke beloning is al het tevreden gevoel na afloop. Weinig zin van tevoren? Bedenk dan hoe fijn u zich voelt na het sporten.

6. Wees minder streng
Iedereen heeft wel eens een dipje, zeker als het om goede voornemens gaat. Het is de kunst het bijltje er niet bij neer te gooien.

Kijk ook eens bij GGD Midden-Nederland U vindt op deze website allerlei tips en adviezen voor een gezonde leefstijl en een gezond gewicht voor groot en klein.