dementie

Hoe ga je als winkel of bedrijf om met een klant met dementie?

Vandaag in het AD: Veel bedrijven gaan niet goed om met klanten met dementie door hen onvriendelijk of betuttelend te behandelen. Ook tonen ze geen begrip. Dat maakt dementerenden onzeker en angstig, blijkt uit onderzoek onder mantelzorgers.

Mede door de vergrijzing zal het aantal mensen met dementie verdubbelen van 270.000 nu naar 550.000 in 2040. Ook in de gemeente Leusden neemt het aantal mensen met dementie de komende jaren fors toe. Deze mensen willen veelal graag zo lang mogelijk thuis in hun vertrouwde omgeving wonen. Als ze onbegrip en ongemakkelijke situaties ervaren, bestaat het gevaar dat ze niet meer het huis uit durven. Jetty Pluimers, consulent bij Lariks gespecialiseerd in dementie stelt: “Het is belangrijk dat inwoners met dementie mensen tegenkomen die de geheugenproblemen herkennen en weten hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan. Medewerkers van winkels en bedrijven spelen hierin een belangrijke rol. Hoe reageert de kassamedewerker als de klant vergeet af te rekenen? Wat zegt de kapper als de klant zijn spiegelbeeld niet herkent? Et cetera. Daarom hebben we in samenwerking met Samen Dementievriendelijk een training ontwikkeld die medewerkers leert omgaan met klanten met dementie.”

Ook een training van Lariks?

Vandaag start in heel Nederland de campagne ‘Dementievriendelijk in je werk’. Lariks heeft onder meer voor medewerkers van de Rabobank en Jumbo Wahle al trainingen verzorgd om hen te leren omgaan met klanten met dementie. Ook belangstelling voor deze (kosteloze) training voor medewerkers? Of wilt u weten wat Lariks kan betekenen voor mensen met dementie en hun naasten? Neem contact op met Jetty Pluimers via: j.pluimers@lariks-leusden.nl of bel 033 303 44 44.

Meer informatie over dementie? Kijk hier.